-Olen kertonut esittelyssäni, että olen kokkina yhdessä ravintokeskuksessa. Ja olen tiennyt sen, että tulevaisuudessa tulen tekemään siellä myös diettiruokia. 

Tänään se tuli kohdalle. 

Ennen jännitin kaikkea mahdollista työtehtävää ja edelleenkin joitakin. Mutta jostain syystä tätä mä en jännittänyt, nukuin yönikin jopa todella hyvin. Yleensä se on sellaista pyörimistä ja hyörimistä ennen sitä suurta ja niin mahdotonta tehtävää. 

Joka tapauksessa olen tosi ylpeä itsestäni. Mä selvisin siitä. 

Meillä keittiöllä on monenlaisia työtehtäviä, joissa oon aika monessa ollutkin. 

- Tiski : Ollakseen jopa keittiön yksi tärkeimmistä tehtävistä.

- Pakkaus: Meiltä lähtee ruokaa moniin eri paikkoihin, joten heidän tilaamat tuotteet pakataan laatikoihin. Kylmät kylmiin ja lämpimät lämpimiin. Pakkausvuorolaisia on aina kaksi, (ellei joku ole pois) Toinen hoitaa maitojen laiton ja toinen muut. Tähän vuoroon kuuluu myös muita tehtäviä, koko 8h ei pakkailla laatikoita, mutta suurin työ on juuri tässä.

- Salaatti: Salaattivuorolainen tekee päivän salaatin asiakkaille ja hoitaa ruokasalin salaattipöydän. Ja iltapäivästä siirtyy pakkaamaan hetkeksi kotipalveluaterioita. 

- Kotipalvelussa meillä häärii 3 vakituista henkilöä, jotka vuoropäivin on aamussa ja illassa. Aamuvuorossa hoitaa aamulla lämpimien jaon ja pakkaa salaatit ja jälkkärit asiakkaille. vähän ennen kymmentä iltavuoro saapuu juuri sopivaksi jakaman lämpimät ruoat purkkeihin ja sitten ne päätyy kuljetettavaksi. Iltavuorolaisia on yleensä kolme ja heidän päivä jatkuu aina iltaan asti... 

-Kokkeja on 3 vuorossa. Ekat kokit tulee 6 ja tekevät jäähdytettyä ruokaa pakattavaksi. Toinen kokki tekee isomman satsin ja toinen hoitaa niille ruoille dietit. 

Toiset kokit tulee puoli7 ja vastaavat luonaan valmistuksesta, toinen valmistaa ison määrän ja toinen hoitaa dietit. 

Kolmannet kokit tulee yhdeksäksi ja tekevät päivällisruoan, toinen valmistaa myös dietit. Ns. iltakokin hommiin kuuluu myös seuraavan päivän jälkkärin valmistus ja tarvittaessa iltapala. 

- Kassa: Ruokasalista ja kanttiinin tuotteista vastaa tämä henkilö. 

- kopissa häärii sitten vielä pomot. 

 

Ja tänään siis toimin diettikokkina juurikin tuossa kuuden vuorossa, jota olen nyt 3 päivää putkeen tehnyt. On ehdottomasti mun mielestä kivoin vuoro. Mutta melko rankaa herätä aikasin ja ennenkaikkea pikkuselle rankkaa nousta aamulla "kukonpierunaikaan" . Mutta me ollaan selvitty- 

 

Seuraavassa postauksessa voisin kertoa, mun pienistä teoista joita olen tehnyt ja mitä olen nyt ruvennut yrittämään ja toivottavasti siinä onnistun. (tukiverkko on vaan aika pienenpieni.)